#Atrakcje

Konferencja „Renesans ludyczności”

Tegorocznej edycji festiwalu “Carnaval Sztukmistrzów” towarzyszy dwudniowa konferencja „Renesans Ludyczności”. To kolejna inicjatywa Pracowni Kultury i Sztuki Ludycznej działającej w Warsztatach Kultury w Lublinie, której celem jest zmiana percepcji zjawiska sztuki i kultury ludycznej w tym nowego cyrku w Polsce oraz odpowiednia reprezentacja w dyskursie kulturowym. Oprócz organizowanego od niemalże 10 lat Carnavalu Sztukmistrzów, Warsztaty Kultury mają na swoim koncie organizację konferencji “Nowy Cyrk i Sztuka w przestrzeni Publicznej” w 2014 roku, a także wydanie pierwszej od dekad publikacji  naukowej w języku polskim “Cyrk w świecie widowisk” 2017 , ukazującej fenomen cyrku w jego historycznym i współczesnym kształcie.

Pierwszego dnia podejmujemy temat sztuki ludycznej, głównie w kontekście cyrku polskiego – momentach jego największej świetności, zmian jakim podlegał. Przypomnimy też numery i artystów, którzy przeszli do historii. Drugiego dnia porozmawiamy o współczesnej ludyczności. Może zbyt pochopnie odsyłamy ją do lamusa, traktując jako przeżytek nieprzystający do wyobrażeń o nowoczesności? Może to nie tylko teren do zarabiania pieniędzy albo uprawiania polityki? Czy istnieje szansa na kulturę żywą, przystępną (choć czasem i ekstrawagancką), popularną, ale nie populistyczną? Taką, w której podział na artystów i zafascynowaną widownię się zaciera? Oto renesans ludyczności: w miastach i miasteczkach, w przeróżnych „miejscach wspólnych”: w zaułkach metropolii, w otwartych przestrzeniach publicznych, w instytucjach zazwyczaj kojarzonych z tzw. kulturą wysoką i w cyfrowych światach wpływających na realne postrzeganie rzeczywistości.

Specjalnym gościem konferencji będzie Karolina Sulej, autorka książki „Wszyscy jesteśmy dziwni”, która przybliży historię amerykańskiego Coney Island oraz niezwykłych postaci ze środowiska tamtejszej sceny “side show” pokazujących cyrk jako przestrzeń sztuki otwartej na dziwność i inność, pełniącej swoisty kulturowy azyl.

Program konferencji

 RENESANS LUDYCZNOŚCI

Lublin, 26-27 lipca 2018

 Miejsce: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a, sala widowiskowa, II piętro

 Czwartek, 26 lipca

11.00 Otwarcie konferencji – słowo wstępne i prezentacja gości, Agnieszka Bińczycka

11:30 Innowacyjne przemiany cyrku na przestrzeni ostatnich 250 latJanusz Sejbuk (60 min)

12:30 Mamo, Tato będę clownem – Janusz Russek (45 min)

13:30 Latające trapezy PALLOT. Jak zaczęła się Moja przygoda z cyrkiem, powstanie numeru, skład, sukcesy, nagrody – Piotr Szymański (45 min)

14:15 Jak zostać aktorem sztuki cyrkowej? – Państwowa Szkoła Sztuki Cyrkowej w Julinku –– Piotr Tomczak (15 min)

14:30 Podsumowanie (30 min)

 

Piątek, 27 lipca

10.30 Renesans ludyczności – panel dyskusyjny z udziałem: Agnieszki Bińczyckiej, Piotra Celińskiego, Marty Kuczyńskiej i Rafała Sadownika prowadzenie: Grzegorz Kondrasiuk (90 min)

12.15 Spotkanie wokół książki „Wszyscy jesteśmy dziwni. Opowieści z Coney Island” – reporterka Karolina Sulej i fotograf Mateusz Kubik opowiadają i prezentują fotografie ze swojej książki, zbioru reportaży z legendarnej amerykańskiej dzielnicy rozrywki i freak (90 min)

Uczestnicy konferencji

 Agnieszka Bińczycka – filozofka,pedagożka, aktorka cyrkowa, animatorka kultury, pedagog cyrku, stypendystka Ministra Kultury, współtworzy grupę Pracownia Cyrkowa. Ukończyła Państwową Szkołę Sztuki Cyrkowej w 2009 roku. Ma na swoim koncie liczne teksty na temat sztuki cyrkowej zarówno o wymiarze historycznym, jak i społecznym oraz wystąpienie na interdyscyplinarnej konferencji naukowej w Lublinie w 2014 roku „Nowy cyrk i sztuka w przestrzeni publicznej”, a także autorskie wykłady na temat historii cyrku na Uniwersytetach Dzieci.Jest także recenzentką spektakli nowocyrkowych. Bierze udział w projektach scenicznych, tworzy własne przedstawienia.

Janusz Sejbuk, absolwent Państwowego Studium Cyrkowego z lat 1975 – 77.Linoskoczek, ekwilibrysta. Laureat nagrody im. S. Wyspiańskiego, a także Gwiazd Areny z 1981. Właściciel cyrku w latach 2000-2010. Obecnie Kustosz wystawy Sztuki Cyrkowej w Julinku.

Janusz Russek, czyli Mr Chap – absolwent Państwowego Studium Cyrkowego w Julinku. Związany z cyrkiem polskim, węgierskim,, szwedzkim, duńskim, norweskim, niemieckim,czeskim, holenderskim. Występował także, na Wyspach Kanaryjskich, Owczych, a nawet na Grenlandii. Nagrodzony między innymi na: Międzynarodowym Festiwalu Cyrkowym Passau (Niemcy) 2 nagroda, Festiwalu w Liege (Belgia) 2 nagroda oraz GRAND PRIX na Festiwalu Talentów organizowanym przez polski cyrk KORONA w roku 2013. Mr Chap w swoich numerach wykorzystuje elementy pantomimy, teatru i tańca. Stara się do minimum ograniczyć ilość rekwizytów oraz ściśle współpracuje z publicznością. Widzowie stają się częścią spektaklu i odkrywając swoje aktorskie zdolności jednocześnie dobrze się bawią. Szeroki margines pozostawiony na improwizację sprawia, że każdy występ ma swój własny, niepowtarzalny klimat.

Piotr Szymański –  zawodnik sekcji Gimnastyki Sportowej w klubie Zawisza Bydgoszcz -członek kadry narodowej juniorów. Pracował w Związku Pracowników Rozrywkowych oraz Państwowej Szkole Cyrkowej w Julinku. Współpracował między innymi z Cyrkiem Wielkim, Cyrkiem Arena, Berolina (NRD). Otrzymał między innymi Nagrodę Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia, medal na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Cyrkowej w Paryżu. Występował w cyrkach szwajcarskich, niemieckich, francuskich oraz Związku Radzieckiego

Piotr Tomczak ukończył Państwowe Studium Cyrkowe w specjalności żonglerka na monocyklu. Od 2016 roku pełni obowiązki dyrektora Państwowej Szkoły Sztuki Cyrkowej w Julinku. Obecnie występuje głównie solo w etiudach komiczno-żonglersko-ekwilibrystycznych jako Piotrek Kolorowy Nos. Współpracował z Ecole Nationale de Cirque w Paryżu, a także w cyrku polskim, bułgarskim, szwedzkim, norweskim, fińskim, niemieckim oraz na festiwalu cyrkowym w Monte Carlo.

Karolina Sulej – dziennikarka, reporterka, redaktorka „Wysokich Obcasów” i „Wysokich Obcasów Ekstra”, doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej UW. Autorka zbioru reportaży o polskiej modzie po 1990 roku Modni. Od Arkadiusa do Zienia (2015). Wraz z Sylwią Chutnik i Mateuszem Kubikiem prowadzi na YouTube program „Barłóg Literacki” o książkach i czytelnictwie. W przeszłości była m.in. kuratorką sekcji eksperymentalnej Miesiąca Fotografii w Krakowie 2013, wicenaczelną magazynu o stylu życia „Exklusiv“, redaktor prowadzącą magazynu „Podróże”. Jest absolwentką Polskiej Szkoły Reportażu.

Mateusz Kubik –  fotograf i realizator sesji fotograficznych dla pism modowych i kulinarnych. Współpracuje z GW, Wysokimi Obcasami, magazynem „Podróże” i „Fashion Magazine”. Przez 3 lata w krakowskiej Radiofonii prowadził audycje o Free Jazzie i współczesnej muzyce elektronicznej. Żeglarz z zawodowymi uprawnieniami, podróżnik, analityk sensoryczny. Współprowadzący program  “Barłóg Literacki”

Rafał Sadownik – twórca, koordynator, dyrektor artystyczny projektów: Carnaval Sztukmistrzów, Festiwal Sztukmistrzów, Urban Highline, Akademia Sztukmistrzów, Festiwal Gier i Zabaw Tradycyjnych, Rezerwat Dzikich Dzieci. Magister Filozofii, inżynier Architektury i Urbanistyki, absolwent Europeistyki, Kulturoznawstwa, instruktor Lekkiej Atletyki. Stypendysta w Dziedzinie Kultury i Twórczości Artystycznej Marszałka Województwa Lubelskiego. Jeden z założycieli kuglarskiej grupy Sztukmistrze, autor sukcesu Lublina w staraniach o tytuł organizatora European Juggling Convention w 2012 roku. Założył i prowadził Pracownię Sztuk Fizycznych. Wiceprezes Stowarzyszenia SZTUCZNE. Aktor kilku teatrów: Eventual, Blagaistyczny, Provisorium i Kompania Teatr, Improteatr. Członek zespołu Kultura 2020 przygotowującego aplikację finałową Lublina w konkursie ESK 2016 (zespół „kultura szeroka”). Od czasów studiów zgłębia tematykę gier i zabaw, także tradycyjnych.

Marta Kuczyńska – Performerka, aktorka, żonglerka, klaun, reżyser, producent i kurator artystyczny.Ukończyła PWST (JAMU – Divadelni Fakulta) na wydziale Aktorstwo komediowe – Klaunada, Teatr Ruchu i Film w Brnie (Czechy) oraz Akademię Praktyk Teatralnych Gardzienice i Krakowską Szkołę Scenariuszową. Od 15 lat występuje i uczestniczy w projektach artystycznych w kraju i zagranicą. Specjalizuje się w tworzeniu grupowych i solowych spektakli z dziedziny nowego cyrku i teatru ruchu oraz w pracy z przedmiotami na scenie. Współzałożycielka i Prezes Stowarzyszenia Kejos The-at-er i współtwórca pierwszych w Polsce festiwali teatralno-cyrkowych: Środkowo Europejskie Spotkania Teatralno – Cyrkowe we Wrocławiu oraz kurator artystyczny Festiwalu Carnaval Sztuk-Mistrzów w Lublinie. Inicjatorka Pierwszej w Polsce Konferencji Nowy Cyrk i Sztuka w Przestrzeni Publicznej w Lublinie oraz twórczyni pierwszej w Polsce publikacji na temat nowego cyrku: Przewodnik Nowy Cyrk i Sztuka w przestrzeni Publicznej 2015

Piotr Celiński – Medioznawca. Zajmuje się nowymi mediami, Internetem, kulturą cyfrową, komunikacją społeczną, kulturą wizualną i popularną. Współzałożyciel i członek zarządu Fundacji „Instytut Kultury Cyfrowej”, współtwórca wydarzeń kulturalnych, wystaw i działań edukacyjnych (Mindware; EPCC), zastępca dyrektora Centrum Badań Gier Wideo UMCS. Prowadzi seminaria dyplomowe i zajęcia z przedmiotów: nowe media, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów, podstawy wiedzy o kulturze, Data Journalism.

Grzegorz Kondrasiuk – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Pracowni Teatrologii UMCS w Lublinie, teatrolog, dramaturg, krytyk teatralny. Współautor książki Scena Lublin (wspólnie z Jarosławem Cymermanem i Dominikiem Gacem), redaktor książek (m. in. Cyrk w świecie widowisk, Lublin ESK 2016 – Aplikacja, Lublin ESK 2016 – Aplikacja Finałowa; Po co nam centra kultury?). Współtwórca i redaktor naczelny portalu internetowego magazynu kulturalnego kulturaenter.pl (w latach 2008-2014). Twórca i redaktor naczelny magazynu kulturalnego kulturaenter.pl (w latach 2008-2014). Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.